​Krupa, drobna czy łamana? Czym różnią się poszczególne kasze

W zależności od stopnia przetworzenia ziarna, wśród kasz wyróżnia się: krupy, kasze łamane i kasze drobne. Na właściwości zdrowotne kaszy wpływa to, czy w jej produkcji zastosowano prażenie. Jeżeli jest palona (prażona) to może stracić nawet do 50% prozdrowotnych właściwości, o których pisaliśmy wcześniej. Informacja na ten temat zawsze dostępna jest na opakowaniu kaszy. Kasza palona jest zazwyczaj ciemniejsza od niepalonej.

Krupy 

są najbliższe ziarnom zbóż. Zazwyczaj poddaje się je jedynie procesowi obłuszczenia. Do grupy tej zalicza się kaszę gryczaną, jaglaną i pęczak. Dobrze sprawdzają się jako dodatek do potraw mięsnych i rybnych.

Kasze łamane

wytwarzane są poprzez cięcie i łuskanie ziarna. Najpopularniejszą kaszą tego typu jest kasza krakowska. Wykorzystać można ją jako dodatek do mięs i ryb, sprawdzają się również jako farsz do pierogów.

Kasze drobne

poddawane są obłuszczeniu, łamaniu i polerowaniu, co powoduje utratę części właściwości odżywczych zawartych w ziarnach zboża. Kasze tego typu to kuskus i kasza manna. Kaszki drobne zazwyczaj wykorzystywane są jako zagęszczacz lub składnik deserów i przekąsek.

Oczywiście kasze różnicuje się także ze względu na gatunek zboża, z którego powstają, mamy więc np.

  • kaszę gryczaną
  • kaszę jaglaną
  • kaszę jęczmienną 
  • kaszę orkiszową

Dlaczego warto jeść kasze?

Jedzenie ekologicznych kasz to ważny element profilaktyki zdrowotnej. Jest także zalecane dla osób zmagających się z różnymi schorzeniami, np.: nadciśnieniem i chorobami serca, anemią, depresją. Warto by sięgnęły po nie także kobiety w ciąży i karmiące. Warto wiedzieć, że najbardziej popularne i najłatwiej dostępne kasze palone są mniej wartościowe niż niepalone. Wskutek wysokich temperatur, którym jest poddana w procesie przetwórczym maleje zawartość przeciwutleniaczy i flawonoidów, ważnych w profilaktyce chorób cywilizacyjnych. Warto o tym pamiętać i kupować jako lek jasną i niepaloną kaszę gryczaną.

Kto powinien unikać kasz?

Nie zaleca się częstego jedzenia kasz osobom mającym różne problemy żołądkowe np.: wrzody lub nieżyt.

Karol